Kaarinan Kotikirkko tukemaan holokaustivanhuksia

Pieni mutta merkityksellinen ele Israelille

Yhdistyksemme Kaarinan Kotikirkon kevätkokouksessa eräs jäsenemme esitti ajatuksen jonkinlaisen tukimuodon aloittamisesta Israelille. Lähdimme edistämään tätä hyvää ajatusta ja muutaman vaihtoehdon joukosta valitsimme kohteeksemme Haifa -kodin. Haifa -koti on holokaustista selvinneiden vanhusten palvelutalo Haifassa Israelissa. Olemme toistaiseksi sitoutuneet tukemaan sen toimintaa puoleksi vuodeksi. Talon toimintaa pyörittää ICEJ eli Jerusalemin Kansainvälinen Kristillinen Suurlähetystö.

Olemme nyt adoptoineet oman holokaustivanhuksen, jonka viimeisiin vuosiin toivomme pienen kuukausittaisen lahjoitussummamme kautta pystyvämme tuomaan Kristuksen rakkauden valoa. Vanhus ei saa rahasummaamme suoraan itselleen vaan sillä tuetaan Haifa -kodin toiminnan kuluja yleisesti ja se menee tasapuolisesti talon kaikkien asiakkaiden hyödyksi. Oma Haifa-kodin ”mummomme” on asunut kodissa vuodesta 2013 alkaen ja on taitava taiteilija ja runoilija. Hän joutui kokemaan toisen maailmansodan juutalaisvainot nykyisessä Moldovassa pikkutyttönä, ja kuin ihmeen kautta hän ja hänen vanhempansa selvisivät lukuisten kauheuksien läpi. Alijan eli Israeliin muuton he tekivät 50-luvulla.

Israelissa elää vielä noin 180 000 holokaustista selvinnyttä vanhusta, ja heistä noin kolmannes elää köyhyydessä, sairastaa vakavasti tai kärsii yksinäisyydestä. Haifa -koti on perustettu vastaamaan tähän tarpeeseen. Tässä palvelutalossa nämä traumatisoituneet vanhukset voivat elää turvallisessa perheympäristössä, mikä onkin erityisen tärkeää sillä useasti vuosien takaisten traumaattisten tapahtumien psyykkinen vaikutus vahvistuu iän lisääntyessä.

Siunaaminen on paitsi rukousta, joskus myös käytännön eleitä. Olemme iloisia että voimme kristillisenä seurakuntana olla tämän työn kautta siunaamassa Jumalan omaisuuskansaa ja antamassa pienen konkreettisen panoksemme Vapahtajamme oman kansan hyväksi.