Joulublogi 2018

Jussi Kinnunen

Kun ajattelin kirjoittaa pitkästä aikaa joulublogin, en ensin muistanut, mistä olen jokirjoittanut tai mistä seurakunnan joulujuhlissa puhunut, olenhan ollut jopa joulupukkina srk:n joulujuhlassa kertoen yhden munkin keräämistä lahjoista ja niiden jakamisesta köyhille oven taakse rappusille. Nykyään hänestä käytetään nimeä Santa Claus. Myös itämaan tietäjät veivät Jeesus-lapselle lahjoja ja kun tarkkaan luetaan evankeliumeista, niin Jeesus syntyi eläinsuojassa, mutta lahjat tuotiin jo taloon, joten ehkäpä juuri joulun aikoihin. Olen kertonut Chanukka juhlasta joka aina välillä osuu meidän joulumme aikaan ja muistakin juhlista joita on vietetty juuri kaamoksen synkkään aikaan.

Nyt luin edellisen kirjoitukseni vuodelta 2016 jolloin olin mukana joulunäytelmässä Turun Helluntaisrk:ssa, oli kiva olla auttamassa naapurikaupungin esityksessä. Tuo kirjoitus löytyy vielä täältä osiosta ”ihmisiä ja blogeja”, siellä on linkki josta näkee näytelmän, se on ajaton ja voi näyttää myös lapsille.

Mutta mitä uutta on tämän Joulun odotuksessa? No luen iltapäivälehtiä netin kautta ja siellä on joskus kaikenlaista mielenkiintoista. 16.11 Tuomas Enbuske, Iltalehden jutussa, toteaa asioita joita jokaisen kristityn tulisi muistaa, näin joulun aikaan kun ihmiset ovat herkistyneet perhejuhlaan. Kolumni koski seurakuntavaaleja.                                           Kirkko ottaa kantaa maallisiin asioihin….. Ei se ihmisiä kiinnosta! Kirkon pitäisi saarnata taivaasta ja helvetistä. Ja siitä, että Kristus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden…. vaalikoneessa kysytään muun muassa onko kristinusko minun mielestäni ainoa tie Jumalan luo. Mistä minä sen tiedän? Kertokaa te. Saako sen siis itse päättää? Äänestetään siitä, että Jumalan luo voi viedä vaikka myös skientologia, LSD tai länsimetron viimeinen vuoro….. Kirkon ei pidä olla arkinen. Sen pitää olla mystinen. Sen pitää olla selkeästi erilainen kuin maallinen maailma. Siksi kaiken maailman hyväntahtoiset kansan pariin menemiset tekevät kirkosta vain tylsemmän.Lainaus loppuu

Kuinka oikeassa Enbuske onkaan, Jumala on ilmoittanut itsensä Raamatussa. Siellä Jeesus sanoo, minä olen tie, totuus ja elämä. Miksi muuttaa sanomaa jossa Joulunlapsi syntyy mennäkseen ristille syntiemme tähden ja lunastaakseen minut, sinut ja jokaisen joka uskoo tuohon tekoon. Raamattu antaa meille selkeän suunnan ja kertoo mihin tulee uskoa ja miten se tuoda esille myös läheisille, työkavereille, naapureille. Ei häpeillen vaan luottaen että meillä on jotain jota ei maailma anna. Ja jos elät sen mukaan, sinulta myös kysytään mikä on se voima joka sinusta näkyy. Silloin voit kertoa vaikka jouluun viitaten kuka syntyi noihin aikoihin ja miksi. Vietetään siis joulua Kristuksen sovitustyön alkuhetkiä kunnioittaen, syntyihän silloin Herramme Jeesus Kristus.

Siunattua Joulun odotusta ja jos luet tätä ja ihmettelet, mikä se sanoma on jota Enbuske peräänkuuluttaa, niin tule Kaarinan Kotikirkkoon, meiltä saa kysyä. Aina emme osaa vastata, mutta etsimme vastauksen.

Jussi Kinnunen