Kesän odotusta ilmassa?

Olemme pitkästä aikaa taas kaarinalaisia odottaessamme tulevaa kesää, edellisen kerran taidettiin kirjoittaa vuotta 1985. Aikaa on kulunut ja vettä virrannut Aurajoessa, silloiset lapset ovat aikuisia, lapsenlapsistakin vanhin jo kohta saa äänestää. Olenko siis vanha?

Kesä tuo tullessaan monia kysymyksiä ja suunnitelmia, muistan kevään ennen uskoontuloani ja silloinkin suunniteltiin matkaa, lomalle. Nyt suunnittelemme taas matkaa, lomalle paitsi minä, sillä eläkeläisellä ei ole lomaa;) Silloin menimme vaimoni kanssa Jordaniaan ja Israeliin, se jätti pysyvän jäljen minunkin ajatusmaailmaani, rakastuin Lähi-Itään. Erityisesti Israel tuntui omalta, olin ikään kuin kotonani siellä, vilkasta keskustelua, mielipiteiden vaihtoa, lämmintä. Ei siis ihme että myöhemmin asuimme Israelissa, olen ollut monissa projekteissa siellä päin mukana, auttamassa lastenkodilla, auttamassa seurakunnassa, auttamassa perheitä remonttihommissa jne. Nyt meillä olisi taas pitkästä aikaa mahdollisuus olla jonkin aikaa tuolla alueella, ei ole koiraa josta huolehtia, ei isoa taloa öljylämmityksellä, voisi vain lähteä.

Mutta olemme pohtineet asiaa ja tulleet siihen tulokseen että emme nyt lomalla lähde pois kotimaasta. Jeremia 29:7 sanoo että ”Tavoitelkaa sen kaupungin parasta, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen hyvinvointi koituu teidänkin parhaaksenne.”  En nyt aio sen enempää hengellistyttää päätöstämme, mutta se oli esillä kun teimme lomasuunnitelmia. Kierrämme vähän Suomea lastenlasten kanssa ja kahdestaankin, olemme kuitenkin pääsääntöisesti kotimaisemissa ja sieltä käsin mahdollisuuksien mukaan käymme jossakin. Enkä laske Ruotsissa käyntiä ulkomailla oloon, onhan sinne isäni ja yksi veljeni haudattu ja yksi veljeni asuu Skånessa, joten se on ikään kuin ”isänmaa” olihan isäni Suomen armeijan vänrikki ja Ruotsin armeijan luutnantti. Meille tällä alueella asuville on luontevampaa lähteä Tukholmaan kuin Helsinkiin, vaikka juuri olinkin Vantaalla;)

Kesällä seurakunnassa on hiljaisempaa ja jos tarvitsee, voi tehdä jotain kunnostustöitäkin, nytkin pari miestä kunnostaa pöytien pintoja. Silti seurakunta toimii, juhannusaikaa lukuunottamatta, liki normaalisti. Sunnuntaisin kello 11.00 ja keskiviikkoisin klo 18.00, on tilaisuuksia, ne suunnitellaan kesäisin vähän kesäisemmiksi.

Kun kesällä liikumme eri paikkakunnilla, meillä on ollut tapana pistäytyä jossain seurakunnassa. On rentouttavaa istua ja kuunnella, kokea Jumalan läsnäoloa ja nauttia eri murteista. Juhannuksena olen Keuruulla juhannuskonferenssissa, olen nyt joinakin vuosina ollut siellä Aikamedian järjestyksenvalvonnassa apuna, niin tänäkin vuonna. Siinä tapaa ihmisiä eri puolilta Suomea ja tuttujakin takavuosilta, se on virkistävää. Vaikka välillä väsyttääkin, ainakin jos sataa ja on jonkun kovaa musiikkia soittavan bändin JV:nä, tosin tulpat korvissa. Jostain syystä se ’jytkytys’ tuntuu kropassa vielä tunteja jälkeenkin, varsinkin jos joutuu olemaan suoraan lavan edessä.

Olen kirjoittanut kesästä omista suunnitelmista, mutta miksi? Haluan tuoda esille sen, etteivät uskovien lomasuunnitelmat ole sen kummempia kuin muidenkaan. Jokainen suunnittelee lomaa omista lähtökohdistaan ja sen hetkisen kiinnostuksen mukaan. Me uskovat rukoilemme sen puolesta että suunnitelmamme toteutuvat ja onnistuvat, monesti pyydämme ohjausta siihen minne Herra haluaisi johdattaa. Sekin on oikein ja hyvä ja antaa rauhaa itselle, ajattelin vuoden vaihteessa että olisi kiva käydä Moskovassa MM-kisoissa, se haihtui pois, Israeliin olen jo useasti ollut tilaamassa lippuja, sekin muuttui kevään aikana, moni muukin suunnitelma on muuttunut. Koen että nyt on paras suunnitelma se, jonka olemme laatineet lastenlasten kanssa tapahtuvaksi, siksi ehkä tuo Jeremian kohta on noussut esille;)  Tehdään yhdessä sitä mikä on Kaarinalle / Suomelle parasta… Tämä siis meidän kohdallamme oikein, Sinulle on joku muu suunnitelma.

Nähdään Kotikirkolla, opiskellaan Raamattua, myös keskiviikkoisin ja sunnuntaisin, palvellaan siellä missä juuri sillä hetkellä olemme. Siunattua kesää jokaiselle joka sattuu lukemaan tämän blogin tai hajanaisten ajatusten kokoelman.

Siunattua kesää