Keskinäinen rakkaus

Jussi Kinnunen

Jussi Kinnunen

Olen ollut nyt jo aika pitkään sairaslomalla ja myös työkokeilua oli jonkin aikaa, sekin on nyt katkennut ja jatkan sairaslomaa. Uusia vikoja ilmeni sen verran, ettei kokeilua kahden kuukauden jälkeen kannattanut jatkaa.

Olen saanut rauhassa miettiä omia asioitani, uskoa, seurakuntaa jne. jne. En ole aktiivisesti jaksanut, enkä jaksa vieläkään, keskittyä muiden kuin itseni ongelmiin, niissäkin kun on nyt ollut tekemistä. Kuitenkin olen saanut pohtia monia uskoon, seurakuntaan ja uskovan elämään liittyviä asioita ja kirjoitankin tämänkertaisen blogini, pohjautuen juontooni viime ehtoolliskokouksessa 15.2.15.

Ystävänpäivä 14.2. ja ehtoollinen 15.2. antoi ajatuksille vähän erilaisia uria, yhteysateria / ehtoollinen puhuttaa muutenkin juuri nyt helluntaiherätyksen kentällä. Aloitetaan lukemalla Luukkaan evankeliumin 22. luvusta 14-21 jakeet, tässä vietetään ensimmäistä ehtoollista, Jeesus ja Juudas samassa pöydässä. Jatketaan Johanneksen evankeliumin 13. luvun jakeet 30-35. Tässä Juudaksen läsnäolo aterialla / ehtoollisella leivän ja viinin jaossa on selvempi; jakeessa 30 ’ Saatuaan leivänpalan Juudas meni heti ulos. Oli yö.’ Käytän Raamattu Kansalle -käännöstä. Sitten Jeesus antaa meille uuden käskyn ja kiinnittäisin huomion jakeeseen 34, ’ … rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne.’ Sitten tuo jae 35 ’Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus’. Tämä jae erityisesti jää mietityttämään, näkeekö tuossa seinien ulkopuolella joku meidän keskinäisen rakkautemme? Vetääkö se ihmisiä puoleensa?

Uskovien yhteyteen tulee liittyä seuraavatkin Raamatun jakeet: Filippiläiskirje 2. luku 1-5 jakeet ja varsinkin jae 3 on vaikea ’ Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian vuoksi, vaan pitäkää nöyrästi toista parempana kuin itseänne’. Eikö menekin vaikeaksi, entäpä Roomalaiskirje 12. luku 9-10 jakeet; ’Olkoot rakkautenne vilpitöntä, vihatkaa pahaa ja pitäkää hyvästä kiinni. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämisiä toisianne kohtaan. Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne’. Kyllähän meilläkin on se ’luonto’ kuin opetuslapsillakin, kilpaillaan siitä kuka on ’suurin’, kaunein’ tai oikeaoppisin. Mutta kun kirjoitettu on että kunnioita ja kilpaile toisen kunnioittamisessa. Vaikeaa on vai onko? Valvoa tulee omaa vaellusta ja toisenkin jos se liittyy syntiin, harhaoppisuuteen, rikolliseen toimintaan. Mutta jos kyse on mielipide-eroista, joita jokaisella Raamattua itse tutkivalla on, silloin tulee kunnioittaa toisen näkemystä ja tutkia omaansa, mielipide-erot eivät saa aiheuttaa kinaa uskovien suhteisiin, vain mielipiteisiin. Keskustelu on sitä varten jossa mielipide-eroja pohditaan, ei toisten ’nälviminen’ pahan puhuminen jne., vaikka se olisi kuinka kivaa ja nostaisi omaa arvoa, kunnioitetaanko silloin muita kuin itseään?

Johannes kirjoittaa, Pietarin kysymykseen, Jeesuksen vastauksen. Tilanteessa Pietari kysyy miten Johannekselle käy, Johanneksen evankeliumi 21. luku 21-22 jakeet . Ydin vastauksessa on ’Mitä se sinulle kuuluu? Seuraa sinä minua!’ Eikö tuo lause käske meitä olemaan kiinnostuneempi omasta vaelluksesta kuin toisten? Kuka on se rajojen asettaja, miten elämme uskovana keskinäisessä yhteydessä? Eikö Jeesus, Paavali ja muut Raamatussa olevat opettajat, eikä oma mielipiteemme?

No, miten ehtoollinen ja ystävänpäivä liittyivät yhteen, Korinttilaiskirjeessä 11. luvun jakeessa 28 sanotaan; ’ Tutkikoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta.’ Siinä ei käsketä niinkään tutkia toisia, vaan itseään. Ehtoollisellakin tulisi olla se mieli että –rakkaudesta toisianne kohtaa teidät tunnetaan– siksi kannatan ns. vieraanvaraisuuskäytäntöä ehtoollisen jaossa, jokainen aikuinen tutkikoon itseään. Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni joka nousee Raamatusta. Sillä kun katsomme ensimmäistä ehtoollista, siellä kaikki olivat kastamattomia Jeesukseen, mukana Juudas, joka ei liene tämän päivän listan mukaan ehtoollispöydässä. Jeesushan ei ollut vielä kokenut ristiinnaulitsemista. Kotitehtäväksi annankin tutkia, moniko apostoleista kastettiin Jeesukseen Kristukseen, Raamatun mukaan siis. Heitähän oli yhteensä 13, Paavali mukaan luettuna. Moniko heistä kävi, kristillisen ajatuksen, mukaisella uskovien kasteella?

Muistetaan erityisesti se että Jeesus opetti meitä pitämään huolta omasta uskosta, ensisijaisesti. Kunnioittamaan toisiamme ja hyväksymään toinen toisemme sekä vieläpä rakastamaan toisiamme, joka päivä koko vuoden, ei vaan yhtenä ystävänpäivänä.

Jussi Kinnunen

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.