Kevätblogi

Kirjoitan tätä helmikuussa, ja lunta on täälläkin, ihan kuin se kuuluisi Varsinais-Suomen talveen 😉 No nyt kuuluu, kun ajoin rekkaa ulkomaille oli joskus outoa ajatella ettei meillä useinkaan ole lunta kuin näytiksi ja saa pestä koiraa joka lenkin jälkeen. Sitten jossain Tanskassa oli liki polviin asti ja sai odotella kauhakuormaajaa, että pääsi lastauspaikalle ja vaa’alle. Toisinaan nopealla E4:lla oli koko ajan vasemmalla kaistalla ohittamassa henkilöautoja kun laivaan oli aina kiire.

Muistan kun oli ilmastokokous Kööpenhaminassa ja siellä puhuttiin lumettomista talvista, ja etteivät lapsenlapsemme enää näe niitä. Silloin sai kertoa monelle, että me ihmiset voimme jutella ja sopia, mutta Luoja kuitenkin säätää niin säät kuin muutkin asiat ja kolmena talvena peräkkäin esim Bornholmissa oli lumiaidat, Tanska oli tukossa ja Eurooppa paleli. No nyt taas saavat lapsenlapset hiihdellä kyllikseen, ei tarvitse Leville mennä lunta katsomaan. Israelissa asuessamme kävimme Hermonilla katsomassa lunta, siellä on pidempi hiihtokausi kuin täällä Turun seudulla.

Siitä tuleekin mieleen kirjoittaa seuraava ehdotus, nyt kun joku hiihtolomalla kuitenkin menee täältä pohjoiseen, niin ota kunnon tauko matkalla, käy Jyväskylässä! Tietenkin voit käydä Nykäsen Matin mäkeä katsomassa, rauha hänen sielulleen, mutta käy Jyväskylän Helluntaiseurakunnassa ja heidän uuden kirkkonsa syntysijoilla. Samalla voit tukea vaikka rukousillassa tai sunnuntaikokouksessa heidän hankettaan saada toimivat tilat Jyväskylään.

Tuosta Matista vielä; olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että urheilijana hän on yksi suurimmista, outoa ettei päässyt Suomen Hall Of Fameen, henkilökemioiden takia. Hänellä on vieläkin eniten maailmancup voittoja, olisi tuon paikan ansainnut, kenellä muulla mäkimiehellä on neljä kultaa ja hopea olympiakisoista? Ei urheilusaavutusta voi mitätöidä elintapojen takia, mitalit ja Suomen saama kunnia pysyy, muu haihtuu kun aika kuluu.

Me uskovat usein muistamme ne huonot asiat, kuitenkin tulisi ajatella sitä hyvää mitä kenessäkin on, Matti oli kohteliain huippu-urheilijamme, ihmisenä. Tähän sopisi Jeesuksen sanat Pietarille, joka kyseli Johanneksen kohtalosta : ”Mitä se sinulle kuuluu? Seuraa sinä minua”. Tunnetaanko meidät keskinäisestä rakkaudesta, kun Matti kiersi teltoilla, käytimmekö me häntä hyväksemme vai rakastimmeko veljenä Kristuksessa, kannattaa kysyä jokaisen itseltään. ”Mitä se sinulle kuuluu” toistaa Jeesus. Joh.21:23.

Nautitaan tulevasta kevätlomasta ja voi tuonne Jyväskylään poiketa kesälomillakin;) Siunausta lumen ja jään keskeltä, kauniista Kaarinasta!   -jussi-